🧳 Profesionālā identitāte jeb tavs profesionālais koferis
Iedomājies, ka Tu dodies savā karjeras ceļojumā. Ņem koferi, piepildi to ar prasmēm un citām tavuprāt būtiskām lietām. Tā saturs palīdz Tev veiksmīgāk ceļot un katrā pieredzes pieturā kofera saturs tiek papildināts vai mainīts. Šis koferis ir Tava profesionālā identitāte. Unikāla un īpaša.
Tāpat kā koferi, arī profesionālā identitāte ir visdažādākajās formās un izmēros. Dažas ir gludas un pulētas, savukārt citām ir daudz unikālu uzlīmju un ielāpu.
Nav divu vienādu koferu, tāpat arī profesionālās identitātes ir ļoti dažādas, atspoguļojot mūsu vērtības un pieredzi.
🤔 Ko sevī ietver profesionālās identitāte?
- Prasmes, zināšanas, kompetences
- Profesionālās vērtības
- Piederības izjūta profesijai
- Praktizēšana profesijā, pieredze
- Profesionālā loma
- Profesionālās pārliecības
- Profesionālais pašnovērtējums
- Profesionāla pašrefleksija
- Domāšana par sevi profesijā
- Profesionālās darbības ētiskie un tiesiskie aspekti
- Attiecības ar kolēģiem (profesionāla komunikācija, profesionālās attiecība, profesionālās sociālās prasmes)
- Tālākizglītība (darbnīcas, semināri, konferences, profesionālā pašizaugsme, profesionālu grāmatu, žurnālu lasīšana, sertifikācija)
- Tīklošanās
- Zināšanu izplatīšana (sabiedrības izglītošana par profesiju, pētījumu veikšana profesijā)
- Piedalīšanās profesionālos pasākumos (sanāksmēs, konferencēs)
- Iesaistīšanās profesionālajā asociācijā
- Sekošana līdzi profesijas attīstībai, jaunākajiem notikumiem
- u.c.
📈 Profesionālās identitātes veidošanās
Profesionālās identitātes attīstība norisinās pakāpeniski. Tā sākas ar sākotnējo saskarsmi ar profesiju – profesijas izvēli, izglītību un turpinās ar profesionālo pieredzi un socializāciju attiecīgajā jomā. Laiks, kas nepieciešams profesionālās identitātes veidošanai katram var būt ļoti atšķirīgs.
D. C. Berlinera profesionālās identitātes attīstības modelis (1994)
- pakāpe. Iesācēja līmenis
- Iepazīšanās ar ikdienas vidi, veicamo uzdevumu apzināšanās un mācīšanās. Faktu, situāciju, profesionālo terminu, profesionālās valodas apguve. Pieredzes gūšana. Iesācēja uzvedība ir piesardzīga, pieskaņojas visām pirms tam apgūtajām darbībām un likumiem.
- Nav pieredzes
- pakāpe. Augstākais sākuma līmenis
- Pieredze sāk saplūst ar zināšanām, veidojas stratēģiskās zināšanas. Profesionālis šajā pakāpē jūtas nedroši, nezina, ko darīt un ko nedarīt. Ir vērīgs.
- 1-3 gadu pieredze
- pakāpe. Kompetences līmenis
- Uzkrāta pieredze, motivēts darbinieks, apzināti izvēlas, ko viņš darīs. Nosaka prioritātes, izstrādā plānus, spēj izlemt, kas ir svarīgi un kas ne. Tomēr kompetenti darba veicēji savā uzvedībā vēl nav ļoti veikli, brīvi un elastīgi. Ir racionāls.
- 3-4 gadu pieredze
- pakāpe. Lietpratības līmenis
- Veiksmīgi pielieto intuīciju un darba iemaņas. Uzkrāta pieredze, izpratne par risinātajām situācijām, līdzību izpratne dažādos notikumos, intuitīvi labi pārzina profesiju, zina kā rīkoties. Lemjot par savu rīcību bieži ir analītisks un apdomīgs.
- Sākot no 5 gadiem
- pakāpe. Eksperta līmenis
- Piemīt intuitīva situācijas uztvere, darbojas brīvi, bez redzamas piepūles. Ir intuitīvi racionāli.
- Vairāku gadu pieredze
🪴 Kā attīstīt un stiprināt savu profesionālo identitāti?
- Turpini mācīties
- Tīklojies
- Veic pašrefleksiju
- Ievēro profesionālās vērtības un ētiku
- Iesaisties profesionālajās kopienās
- Definē savu profesionālo identitāti
- Pieņem atgriezenisko saiti
Seko līdzi norisēm savā jomā, apmeklē seminārus, meklē mācību iespējas, lasi atbilstošu literatūru.
Sazinies ar kolēģiem, nozares speciālistiem un atrodi atbalsta personas. Iesaisties jēgpilnās sarunās un veido attiecības, kas veicina tavu profesionālo izaugsmi.
Regulāri pārdomā savu profesionālo pieredzi, velti laiku, lai pārdomātu savas vērtības un stiprās puses. Kā tas atbilst tavai pašreizējai lomai un profesijai?
Saskaņo savas darbības ar savas profesijas ētikas standartiem un vērtībām.
Sadarbojies ar profesionālām organizācijām un kopienām, lai veidotu piederības sajūtu un uzturētu saikni ar plašāku profesionālo tīklu.
Skaidri formulē savu profesionālo identitāti, izmantojot savu CV, tiešsaistes profilus, kā arī profesionālās mijiedarbības laikā.
Esi atvērts atsauksmēm un mācies gan no panākumiem, gan neveiksmēm. Konstruktīva atgriezeniskā saite palīdz uzlabot tavu profesionālo identitāti.
🧳 Neatkarīgi no tā, vai Tu pievieno pirmos ielāpus vai Tev jau ir pilns čemodāns ar stāstiem ar ko dalīties, atceries, ka Tava profesionālā identitāte ir Tava, lai to veidotu, koptu un svinētu.
Avoti 📖:
- Akmane, E., Martinsone, K., Krieke, Z., Ricou, M., & Marina, S. (2022). The goal of psychological intervention and performed functions of psychologists as an aspect of the professional identity ofpsychologists: Latvian sample. In L. Vilka, & J. Vike (Eds.), 8th International Multidisciplinary Research Conference SOCIETY. HEALTH. WELFARE (Vol. 131). [03006] (SHS Web of Conferences). EDP Sciences.
- Akmane, E., Mārtinsone, K., & Krieķe, Z. (2020). Instruments for Measuring the Professional Identity of Psychological Help Providers: Rapid Literature Review. Education. Innovation. Diversity, 1(1), 6-15.
- Akmane, E., Mārtinsone, K., Krieķe, Z., Perepjolkina, V., Drunka, A., & Kolmane, A. (2021). Psiholoģiskās palīdzības sniedzēju profesionālās identitātes aptauja: attīstība un validēšana. International Scientific Conference "Society. Integration. Education.", 7, 13-23.
- Construction of professional identity - Cornell University
- Fitzgerald, A. (2020). Professional identity: A concept analysis. Nursing Forum.1-26
- 📙 Vaivade-Kalnmeiere, L. un Mārtinsone, K. (2017). Supervizora profesionālā identitāte. No K. Mārtinsone un S. Mihailova (sast.), Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse (362.-370. lpp.). Rīgas Stradiņa universitāte.