🌀 Konflikti darbā
Kā konflikti var izpausties?
Ne vienmēr konflikti ir acīmredzami un skaļi, tie var būt arī slēpti.
- Atklāti konflikti
- Slēpti konflikti
Ir vieglāk pamanāmi. Var izpausties kā atklātas nesaskaņas, domstarpības, strīdi, skaļāka vārdu apmaiņa, draudi, iebiedēšana, konfrontācijas starp indivīdiem vai grupām.
Nav uzreiz pamanāmi. Var izpausties kā ignorēšana, apzināta izvairīšanās no noteiktām tēmām vai cilvēkiem, nesarunāšanās, apzināta darba traucēšana, baumošana, darbinieku mainība.
Kādi var būt konfliktu cēloņi?
- Informācijas konflikti
- Interešu konflikti
- Struktūras konflikti
- Vērtību konflikti
- Attiecību konflikti
Rodas nepilnīgas vai neprecīzas informācijas dēļ - dažādas interpretācijas, neprasmīga komunikācija, atšķirīgi viedokļi, pārpratumi, nespēja skaidri izteikt savu viedokli, domas.
Rodas dažādu interešu dēļ - konkurējošas/ atšķirīgas intereses, prioritātes vai mērķi.
Rodas neskaidras organizācijas struktūras dēļ - neskaidras lomas, pienākumi, organizācijas hierarhija, nevienlīdzīgs pienākumu sadalījums, ierobežoti resursi (piemēram, budžets, laiks, aprīkojums vai darbaspēks).
Rodas atšķirīgu personisko vai organizācijas vērtību dēļ - ētikas standarti, vērtību neatbilstība, dažādas pārliecības, ideoloģijas, reliģija u.c.
Rodas no saspringtām vai disfunkcionālām attiecībām - aizspriedumi, negatīva iepriekšējā pieredze, pagātnes situācijas, stereotipi, grūtības regulēt emocijas.
Konfliktu pozitīvie iznākumi
Lai gan konflikti bieži tiek uztverti negatīvi, tiem var būt arī pozitīvi iznākumi.
- Radošums un inovācijas
- Komunikācijas prasmes
- Stiprinātas attiecības
Konflikti var veicināt radošumu un inovāciju, jo indivīdi vai komanda meklē alternatīvus risinājumus domstarpību risināšanai.
Konfliktu risināšanai nepieciešama atklāta un godīga komunikācija, kas rada lielāku skaidrību un sapratni starp komandas locekļiem.
Veiksmīga konfliktu atrisināšana var stiprināt attiecības, veicinot kolēģu uzticību, empātiju, cieņu un sapratni.
Konfliktu negatīvie iznākumi
No otras puses, konfliktiem var būt arī negatīvi iznākumi.
- Mazinās produktivitāte
- Mazinās uzticība
- Paaugstināts stress
Konflikti patērē laiku un enerģiju, kā rezultātā samazinās efektivitāte un produktivitāte.
Pastāvīgi konflikti var iedragāt uzticību un saliedētību komandās, kavējot sadarbību. Darbinieki var aiziet no darba toksiskas darba vides dēļ.
Konflikti var radīt saspringtu darba vidi, ietekmējot darbinieku morāli, labklājību un apmierinātību ar darbu.
Šķēršļi konfliktu risināšanai jeb kas var kavēt konfliktu risināšanu?
- Izvairīšanās no konflikta
- Nespēja izteikt savu viedokli, emocijas, vajadzības
- Pagātnes pieredze, kas ietekmē pašreizējo mijiedarbību
- Bailes no sekām
- Pārmērīga aizstāvēšanās
- Vainīgā meklēšana
- Nerunāšana vai neklausīšanās otrā
- Turēšanās pie savas "patiesības"
- Cenšanās panākt savu taisnību
- Pāriešana uz personiskiem apvainojumiem
Kā risināt?
- Identificē notikumus, kas izraisījis konfliktu
- Saglabā mieru
- Skaidri izsakies
- Esi cieņpilns
- Klausies aktīvi
- Kompromiss
- Vienojies par darbības soļiem
- Trešās puses skatījums
- Mācies no pieredzes
- Meklē profesionālu palīdzību
Atpazīsti notikumus, kas radījis saspīlējumu. Neļauj konfliktam samilzt, risini to pēc iespējas ātrāk. Izvēlies piemērotu brīdi, lai nodrošinātu produktīvu sarunu. Risini konfliktu privāti.
Esi mierīgs un izvairies no impulsīvas reakcijas. Runā lēni, centies nepaaugstināt balss tembru un skaļumu.
Konflikta laikā izvēlētie vārdi var vai nu palīdzēt risināt konfliktu, vai arī saasināt. Tādēļ svarīga ir vārdu izvēle konflikta laikā. Paužot savu viedokli, izmanto skaidru un kodolīgu valodu. Runā "es" formā. Uzdod atvērtus jautājumus.
Izturies ar cieņu pret saviem kolēģiem, pat ja nepiekrīti viņu viedoklim vai rīcībai. Izvairies no personīgiem uzbrukumiem, citu vainošanas, apsaukāšanas un saglabā profesionālu izturēšanos.
Klausies aktīvi, nepārtraucot un nenosodot. Ļauj katram paust savu viedokli, tas palīdz izprast konflikta galvenos cēloņus. Noskaidro katras puses redzējumu, viedokli, vajadzības un gaidas. Koncentrējies uz risinājumu meklēšanu.
Pārskatiet kopā piedāvātos risinājumus un izvēlieties vienu, kas šķiet vispiemērotākais un izdevīgākais visiem iesaistītajiem.
Kopīgi nosakiet pienākumus un termiņus, lai ieviestu izvēlēto risinājumu.
Ja konflikts ir īpaši sarežģīts vai puses nevar to atrisināt pašas, apsver iespēju iesaistīt trešo pusi, piemēram, pārrunāt konfliktu neitrālu kolēģi, personāldaļu.
Izmanto konfliktus kā izaugsmes iespējas. Pārdomā, kas izraisīja konfliktu un kā to varēja novērst. Ko Tu vari mācīties no tā, lai uzlabotu konfliktu risināšanu nākotnē?
Dažreiz konflikti var būt saistīti ar juridiskiem vai ētiskiem jautājumiem, citreiz nepieciešams konsultatīvs atbalsts. Ja neesi pārliecināts, kā rīkoties šajā situācijā, meklē profesionālu palīdzību.
Konfliktu risināšana darba vietā prasa pacietību, empātiju un vēlmi sadarboties. Izprotot konfliktu pamatcēloņus, uzvedoties profesionāli un ar cieņu, rūpīgi izvēloties vārdus - tu vari efektīvi risināt konfliktus un uzlabot sadarbību, sapratni, produktivitāti darba vietā.