🌀 Konflikti darbā

Kā konflikti var izpausties?

Ne vienmēr konflikti ir acīmredzami un skaļi, tie var būt arī slēpti.

  1. Atklāti konflikti
  2. Ir vieglāk pamanāmi. Var izpausties kā atklātas nesaskaņas, domstarpības, strīdi, skaļāka vārdu apmaiņa, draudi, iebiedēšana, konfrontācijas starp indivīdiem vai grupām.

  3. Slēpti konflikti
  4. Nav uzreiz pamanāmi. Var izpausties kā ignorēšana, apzināta izvairīšanās no noteiktām tēmām vai cilvēkiem, nesarunāšanās, apzināta darba traucēšana, baumošana, darbinieku mainība.

Kādi var būt konfliktu cēloņi?
  1. Informācijas konflikti
  2. Rodas nepilnīgas vai neprecīzas informācijas dēļ - dažādas interpretācijas, neprasmīga komunikācija, atšķirīgi viedokļi, pārpratumi, nespēja skaidri izteikt savu viedokli, domas.

  3. Interešu konflikti
  4. Rodas dažādu interešu dēļ - konkurējošas/ atšķirīgas intereses, prioritātes vai mērķi.

  5. Struktūras konflikti
  6. Rodas neskaidras organizācijas struktūras dēļ - neskaidras lomas, pienākumi, organizācijas hierarhija, nevienlīdzīgs pienākumu sadalījums, ierobežoti resursi (piemēram, budžets, laiks, aprīkojums vai darbaspēks).

  7. Vērtību konflikti
  8. Rodas atšķirīgu personisko vai organizācijas vērtību dēļ - ētikas standarti, vērtību neatbilstība, dažādas pārliecības, ideoloģijas, reliģija u.c.

  9. Attiecību konflikti
  10. Rodas no saspringtām vai disfunkcionālām attiecībām - aizspriedumi, negatīva iepriekšējā pieredze, pagātnes situācijas, stereotipi, grūtības regulēt emocijas.

Konfliktu pozitīvie iznākumi

Lai gan konflikti bieži tiek uztverti negatīvi, tiem var būt arī pozitīvi iznākumi.

  1. Radošums un inovācijas
  2. Konflikti var veicināt radošumu un inovāciju, jo indivīdi vai komanda meklē alternatīvus risinājumus domstarpību risināšanai.

  3. Komunikācijas prasmes
  4. Konfliktu risināšanai nepieciešama atklāta un godīga komunikācija, kas rada lielāku skaidrību un sapratni starp komandas locekļiem.

  5. Stiprinātas attiecības
  6. Veiksmīga konfliktu atrisināšana var stiprināt attiecības, veicinot kolēģu uzticību, empātiju, cieņu un sapratni.

Konfliktu negatīvie iznākumi

No otras puses, konfliktiem var būt arī negatīvi iznākumi.

  1. Mazinās produktivitāte
  2. Konflikti patērē laiku un enerģiju, kā rezultātā samazinās efektivitāte un produktivitāte.

  3. Mazinās uzticība
  4. Pastāvīgi konflikti var iedragāt uzticību un saliedētību komandās, kavējot sadarbību. Darbinieki var aiziet no darba toksiskas darba vides dēļ.

  5. Paaugstināts stress
  6. Konflikti var radīt saspringtu darba vidi, ietekmējot darbinieku morāli, labklājību un apmierinātību ar darbu.

Šķēršļi konfliktu risināšanai jeb kas var kavēt konfliktu risināšanu?
  • Izvairīšanās no konflikta
  • Nespēja izteikt savu viedokli, emocijas, vajadzības
  • Pagātnes pieredze, kas ietekmē pašreizējo mijiedarbību
  • Bailes no sekām
  • Pārmērīga aizstāvēšanās
  • Vainīgā meklēšana
  • Nerunāšana vai neklausīšanās otrā
  • Turēšanās pie savas "patiesības"
  • Cenšanās panākt savu taisnību
  • Pāriešana uz personiskiem apvainojumiem
Kā risināt?
  1. Identificē notikumus, kas izraisījis konfliktu
  2. Atpazīsti notikumus, kas radījis saspīlējumu. Neļauj konfliktam samilzt, risini to pēc iespējas ātrāk. Izvēlies piemērotu brīdi, lai nodrošinātu produktīvu sarunu. Risini konfliktu privāti.

  3. Saglabā mieru
  4. Esi mierīgs un izvairies no impulsīvas reakcijas. Runā lēni, centies nepaaugstināt balss tembru un skaļumu.

  5. Skaidri izsakies
  6. Konflikta laikā izvēlētie vārdi var vai nu palīdzēt risināt konfliktu, vai arī saasināt. Tādēļ svarīga ir vārdu izvēle konflikta laikā. Paužot savu viedokli, izmanto skaidru un kodolīgu valodu. Runā "es" formā. Uzdod atvērtus jautājumus.

  7. Esi cieņpilns
  8. Izturies ar cieņu pret saviem kolēģiem, pat ja nepiekrīti viņu viedoklim vai rīcībai. Izvairies no personīgiem uzbrukumiem, citu vainošanas, apsaukāšanas un saglabā profesionālu izturēšanos.

  9. Klausies aktīvi
  10. Klausies aktīvi, nepārtraucot un nenosodot. Ļauj katram paust savu viedokli, tas palīdz izprast konflikta galvenos cēloņus. Noskaidro katras puses redzējumu, viedokli, vajadzības un gaidas. Koncentrējies uz risinājumu meklēšanu.

  11. Kompromiss
  12. Pārskatiet kopā piedāvātos risinājumus un izvēlieties vienu, kas šķiet vispiemērotākais un izdevīgākais visiem iesaistītajiem.

  13. Vienojies par darbības soļiem
  14. Kopīgi nosakiet pienākumus un termiņus, lai ieviestu izvēlēto risinājumu.

  15. Trešās puses skatījums
  16. Ja konflikts ir īpaši sarežģīts vai puses nevar to atrisināt pašas, apsver iespēju iesaistīt trešo pusi, piemēram, pārrunāt konfliktu neitrālu kolēģi, personāldaļu.

  17. Mācies no pieredzes
  18. Izmanto konfliktus kā izaugsmes iespējas. Pārdomā, kas izraisīja konfliktu un kā to varēja novērst. Ko Tu vari mācīties no tā, lai uzlabotu konfliktu risināšanu nākotnē?

  19. Meklē profesionālu palīdzību
  20. Dažreiz konflikti var būt saistīti ar juridiskiem vai ētiskiem jautājumiem, citreiz nepieciešams konsultatīvs atbalsts. Ja neesi pārliecināts, kā rīkoties šajā situācijā, meklē profesionālu palīdzību.

Konfliktu risināšana darba vietā prasa pacietību, empātiju un vēlmi sadarboties. Izprotot konfliktu pamatcēloņus, uzvedoties profesionāli un ar cieņu, rūpīgi izvēloties vārdus - tu vari efektīvi risināt konfliktus un uzlabot sadarbību, sapratni, produktivitāti darba vietā.