Aktīvā klausīšanās

👂🏽Aktīvā klausīšanās ir komunikācijas paņēmiens, kas nozīmē pilnīgu saikni ar runātāju gan verbāli, gan neverbāli, lai saprastu viņa vēstījumu.

Praktizējot aktīvu klausīšanos, darbinieki var uzlabot saziņu, veicināt sadarbību, veidot spēcīgākas attiecības un veicināt produktīvu darba vidi.

Daži piemēri kā aktīvā klausīšanās var izpausties darba vietā
  • Aktīva iesaiste sapulcēs, diskusijās.
  • Patiesas intereses izrādīšana par apspriestajām tēmām un cieņas izrādīšana pret citu viedokli. Ideju sniegšana, atbilstošu jautājumu uzdošana balstoties uz citu idejām. Kolēģu ieguldījuma novērtēšana un aktīva iesaiste problēmu risināšanā.

  • Uzmanības pievēršana.
  • Visas uzmanības pievēršana runātājam, izvairīšanās no traucēkļiem (telefona lietošana, e-pastu lasīšana u.c.), acu kontakta uzturēšana, iesaistīšanās, izmantojot neverbālu saziņu, piemēram, mājieni vai noliekšanās uz priekšu.

  • Precizēšana.
  • Jautāšana pēc papildus informācijas vai piemēriem, ja ir neskaidra informācija. Konkrētu jautājumu uzdošana, lai iegūtu vairāk informācijas vai apstiprinātu savu izpratni. Tas palīdz izvairīties no pārpratumiem un veicina efektīvu komunikāciju.

  • Empātiska komunikācija.
  • Empātijas izrādīšana, atzīstot un apstiprinot kolēģu emocijas, izaicinājumus un bažas. Atbalstošas un saprotošas vides nodrošināšana.

  • Efektīva vadība.
  • Vadītājs, kurš aktīvi klausās, ir sasniedzams, empātisks, novērtē savas komandas ieguldījumu, rada iekļaujošu vidi, kurā ikviens jūtas sadzirdēts un novērtēts.

  • Atvērtu jautājumu uzdošana.
  • Atbildes uz šādiem jautājumi ir plašākas par "jā vai nē", aicinot runātāju dalīties ar detalizētāku informāciju, redzējumu vai ieteikumiem.

Kādēļ svarīgi aktīvās klausīšanās prasmes attīstīt darba vidē?
  • Efektīva komunikācija
  • Aktīvi klausoties, var labāk izprast teikto un citu vajadzības.

  • Uzticības un attiecību veidošana
  • Aktīvi klausoties tiek izrādīta cieņa, empātija un patiesa interese par citu viedokļiem. Tādējādi tiek vairota uzticēšanās, stiprinātas attiecības un veidota pozitīva, atbalstoša darba vide.

  • Izvairīšanās no pārpratumiem
  • Pārpratumi var izraisīt kļūdas, izšķiestu laiku un saspringtas attiecības darba vietā. Aktīvā klausīšanās palīdz novērst pārpratumus, nodrošinot, ka tiek pilnībā saprasta informācija.

  • Problēmu un konfliktu risināšana
  • Aktīvi uzklausot dažādus viedokļus, bažas un ieteikumus, var iegūt visaptverošu izpratni. Tas ļauj rast abpusēji izdevīgus risinājumus un efektīvāk atrisināt konfliktus.

  • Profesionalitātes demonstrēšana
  • Aktīvā klausīšanās ir profesionalitātes pazīme. Tas parāda, ka tiek novērtēts un cienīts kolēģu ieguldījums, viedokļi un zināšanas.

  • Mācīšanās un izaugsme
  • Aktīvā klausīšanās ļauj mācīties no citiem, paplašināt savas zināšanas un prasmes. Aktīvi sadarbojoties ar kolēģiem, tiek iegūtas atziņas, dažādas perspektīvas un vērtīga informācija, kas var veicināt personīgo un profesionālo izaugsmi.

Kā attīstīt aktīvo klausīšanos jeb kā kļūt par aktīvu klausītāju darbā?
  • Izveido labvēlīgu vidi
  • Samazini traucējošos faktorus un atrodi klusu vietu, kur vari koncentrēties uz runātāju. Aizver datorā nevajadzīgās cilnes vai programmas, noliec tālruni un dari savam kolēģim zināmu, ka tu aktīvi klausies.

  • Izmanto neverbālo saziņu
  • Piemēram, uzturi acu kontaktu, māj ar galvu, izmanto ķermeņa valodu. Šīs norādes liecina par tavu interesi un mudina runātāju turpināt sakāmo.

  • Izvairies no pārtraukšanas
  • Ļauj runātājam izteikt savas domas bez pārtraukšanas. Nepiedāvā savas idejas vai viedokli, pirms kolēģis ir beidzis runāt. Velti laiku, lai viņš varētu nodot visu savu vēstījumu.

  • Uzdod precizējošus jautājumus
  • Ja ir nepieciešams papildu skaidrojums - uzdod pārdomātus un atbilstošus jautājumus. Piemēram, "Paskaidro, lūdzu, sīkāk..", "Ko tu domāji sakot, ka.." u.c. Precizējoši jautājumi palīdz meklēt skaidrojumu, izpēta dažādus viedokļus un mudina runātāju paplašināt savas idejas.

  • Pārfrāzē un apkopo
  • Atspoguļo runātāja vārdus, pārfrāzējot, piemēram: "Ja es pareizi Tevi sapratu...", "No tava teiktā es sapratu, ka...", "Citiem vārdiem sakot…" u.c. Apkopo vai atkārto galvenos punktus saviem vārdiem, lai apstiprinātu savu izpratni un paustu runātājam, ka klausies un saproti teikto.

  • Praktizē empātiju
  • Mēģini iztēloties sevi runātāja vietā un izprast viņa skatījumu, pieredzi un emocijas.

  • Izvairies no vienlaicīgas vairāku uzdevumu veikšanas
  • Lai gan sapulču vai sarunu laikā var būt vilinoši veikt vairākus uzdevumus vienlaicīgi, tas var kavēt aktīvu klausīšanos. Koncentrējies tikai uz runātāju un izvairies no tādiem traucēkļiem kā e-pasta pārbaude vai nesaistītu uzdevumu veikšana.

  • Praktizē toleranci
  • Atpazīsti un atmet visus aizspriedumus, kas var ietekmēt tavu spēju aktīvi klausīties. Esi iecietīgs pret dažādiem viedokļiem un ļauj runātājam pilnībā izteikties, pirms izsaki savas domas.

  • Sniedz konstruktīvu atgriezenisko saiti
  • Piedāvā pārdomātas atbildes un ieteikumus, kas balstās uz runātāja idejām.

Aktīvas klausīšanās prasmju attīstīšana darba vietā uzlabo saziņu, stiprina attiecības, veicina problēmu risināšanu un nepārtrauktu mācīšanos.